• businessbox
  • lightbox

Επίλεξε το δικό σου BOXEAT!

Επίλεξε το δικό σου BOXEAT!

Πάρε μία γεύση!

Πάρε μία γεύση!


Το μέλι είναι ένα φυσικό συστατικό που χρησιμοποιείται για την γλυκύτητά του, την ενέργεια και τα δυνητικά του οφέλη στην υγεία. Υπάρχουν εκατοντάδες διαφορετικοί τύποι μελιού, όπως από τριφύλλι, ακακία ή από manuka, ανάλογα με τη βοτανική του προέλευση. Το άρθρο αυτό διερευνά τον τρόπο παραγωγής του μελιού, περιγράφει τη σύστασή του και συζητά για την έρευνα στις αναφερόμενες επιδράσεις του στην υγεία.
 

Εισαγωγή
Το ταξίδι από τη μέλισσα στο βάζο ξεκινά με το νέκταρ των λουλουδιών. Οι μέλισσες συλλέγουν το νέκταρ, κι ένζυμα στο σάλιο τους διασπούν τη σακχαρόζη σε γλυκόζη και φρουκτόζη, οι οποίες αποθηκεύονται στις κερήθρες, για να θρέψουν την κυψέλη κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Στην κερήθρα η περίσσεια νερού εξατμίζεται μέσω του σταθερού αερισμού από τα φτερά των μελισσών. Το προκύπτον παχύ, κολλώδες υγρό είναι αυτό που ξέρουμε ως μέλι (βλέπε Πίνακα 1 για τη σύσταση του μελιού).1

Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός μελιού παγκοσμίως. Οι μεγαλύτερες αποδόσεις συναντώνται στις Ισπανία, Δανία, Ρουμανία και Ουγγαρία.² Ωστόσο, καθώς η επιτυχημένη παραγωγή μελιού εξαρτάται από την ευημερία των μελισσών, προκαλεί ανησυχία το γεγονός ότι η Ευρώπη βλέπει μια σημαντική μείωση στις αποικίες μελισσών (16% μείωση μεταξύ 1985 και 2005).³

Οι μέλισσες όχι μόνο παράγουν μέλι, αλλά αναλαμβάνουν ένα σημαντικό ρόλο ως επικονιαστές της σοδειάς. Με δεδομένο το γεγονός ότι το 84% των καλλιεργειών της ΕΕ εξαρτάται από τον επικονιασμό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέπτυξε μια στρατηγική για την υγεία των μελισσών.4 Πολλαπλοί παράγοντες συμβάλλουν στη μείωση των μελισσών, ένας από αυτούς μπορεί να είναι τα φυτοφάρμακα, τα οποία παρακίνησαν την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA) να εκδώσει οδηγία για την αξιολόγηση των πιθανών κινδύνων των φυτοφαρμάκων στις μέλισσες.5

Σύσταση
Η εποχή, οι περιβαλλοντικές συνθήκες, οι τεχνικές κατεργασίας και οι ποικιλίες του νέκταρ των λουλουδιών μπορούν όλα να επηρεάσουν τη σύσταση του μελιού, αλλά ουσιαστικά τα κύρια διατροφικά συστατικά είναι οι υδατάνθρακες (απλά σάκχαρα: φρουκτόζη και γλυκόζη). Εκτός από νερό, το μέλι περιέχει μικρές ποσότητες πρωτεϊνών, βιταμινών, μετάλλων, ιχνοστοιχείων, ενζύμων και πολυφαινολών, συμπεριλαμβανομένων των φλαβονοειδών από τη γύρη, τα οποία μπορούν να βοηθήσουν στην ταυτοποίηση της πηγής του μελιού.6

Πίνακας 1. Διατροφική σύσταση του μελιού*7

 

 Ανά 100 g

 Ανά μερίδα 20 g

 Ενέργεια

 288 kcal/1229 kJ

 58 kcal/246 kJ

 Λιπίδια (g)

 0

 0

 Υδατάνθρακες (g)

 76,4

 15,3

 - φρουκτόζη (g)

 41,8

 8,4

 - γλυκόζη (g)

 34,6

 6,9

 Πρωτεΐνες (g)

 0,4

 0,08

 Άλλα συστατικά

 Νερό (g)

 17,5

 3,5

*με βάση ανάλυση 8 δειγμάτων διάφορων ειδών.

Το μέλι είναι συνήθως ένα ομοιογενές υγρό που περιέχει ανεπαίσθητα μικρούς κρυστάλλους. Ωστόσο, παράγοντες όπως η πηγή, η χαμηλή θερμοκρασία αποθήκευσης, η μεγαλύτερη περίοδος αποθήκευσης και η υψηλότερη περιεκτικότητα σε γλυκόζη, μπορούν όλα να οδηγήσουν σε κρυστάλλωση: μεγαλύτεροι κρύσταλλοι σχηματίζονται και η υφή γίνεται τραγανή. Προς στιγμή, η διεργασία μπορεί να αντιστραφεί με ήπια θέρμανση. Όμως, η θέρμανση και το φιλτράρισμα του μελιού (για καθαρισμό) μπορεί να επιδράσουν αρνητικά στις ιδιότητές του, για παράδειγμα σκουραίνοντας το χρώμα, καταστρέφοντας ένζυμα και απομακρύνοντας φλαβονοειδή.

Μέλι και υγεία
Το μέλι έχει χρησιμοποιηθεί για χιλιετίες στην παραδοσιακή ιατρική για τις δυνητικές αντιβακτηριακές, αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές του ιδιότητές. Το ιατρικού τύπου μέλι χρησιμοποιείται τοπικά στην επίδεση πληγών. Η χαμηλή περιεκτικότητα του μελιού σε υγρασία, το υπεροξείδιο του υδρογόνου και η οξύτητα (μέσο pH 3,9) είναι αφιλόξενα για τα βακτήρια και δίνουν στο μέλι τις αντιβακτηριακές ιδιότητές του.6 Ωστόσο, το μέλι μπορεί να περιέχει σπόρια του Clostridium botulinum, το οποίο μπορεί να προκαλέσει σοβαρή μόλυνση στα βρέφη, για αυτό και συστήνεται η αποφυγή κατανάλωσης μελιού από παιδιά ηλικίας μικρότερης των 12 μηνών.8 Οι αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες πιστεύεται ότι οφείλονται σε αντιοξειδωτικές ουσίες, συμπεριλαμβανομένης της χρυσίνης (τύπος φλαβονοειδούς), της βιταμίνης C και της καταλάσης (ένα ένζυμο).9 Οι ιδιότητες του μελιού εξαρτώνται πιθανώς από την πηγή προέλευσης, τη σύσταση και τη δόση.6

Το μέλι έχει γλυκαιμικό δείκτη (GI) γύρω στο 55, οπότε κατηγοριοποιείται μεταξύ των τροφίμων με χαμηλό και μέτριο GI, τα οποία οδηγούν σε χαμηλότερη αύξηση της γλυκόζης στο αίμα σε σύγκριση με τα τρόφιμα υψηλού GI. Μια δίαιτα χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη μπορεί να είναι ωφέλιμη για διάφορες μεταβολικές καταστάσεις, όπως σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2.12,13 Η απόκριση της γλυκόζης του αίματος επηρεάζεται από τις διαιτητικές ίνες, τα λιπίδια και τις πρωτεΐνες (που μειώνουν το GI), τις μεθόδους μαγειρέματος και επεξεργασίας και τν συνολική ποσότητα υδατανθράκων που καταναλώνονται.

Τα νεότερα στοιχεία που δείχνουν ότι το μέλι μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα ορμονών στο έντερο και να προάγει τον κορεσμό θα πρέπει να επιβεβαιωθούν από μεγαλύτερες κλινικές δοκιμές, αλλά υποδεικνύουν ίσως κάποιο ρόλο για το μέλι στη διαχείριση του σωματικού βάρους.9,10 Επίσης, από ερευνητικά στοιχεία φαίνεται ότι η καθημερινή κατανάλωση μελιού μπορεί να έχει ευεργετική επίδραση στα λιπίδια του αίματος, χωρίς αύξηση του σωματικού βάρους, σε σύγκριση με ισοδύναμες ποσότητες σακχαρόζης. Ωστόσο, η μελέτη αυτή εξέτασε μόνο 70 g μελιού την ημέρα, ποσότητα ισοδύναμη με 3,5 μερίδες (~200 kcal).11 Πολλές άλλες μελέτες για τις ιδιότητες του μελιού στην υγεία, βασίζονται επίσης σε σχετικά υψηλές προσλήψεις.6 Η αύξηση της διαιτητικής πρόσληψης από οποιαδήποτε πηγή ενέργειας πάνω από τις ενεργειακές ανάγκες θα οδηγήσει τελικά σε αύξηση βάρους, εκτός αν εξισορροπείται από αύξηση της σωματικής δραστηριότητας.

Ενώ το μέλι φαίνεται να προσφέρει ορισμένα οφέλη στην υγεία, υπάρχει ανάγκη για περισσότερα ερευνητικά δεδομένα στον άνθρωπο.

Χάσε βάρος, όχι χρόνο!

Η Υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή τώρα σε ΄κουτί’

BOXEAT | Η δική σου δίαιτα

Η νέα τάση στη διατροφή

Γιατί η δική μας διατροφή είναι όλα όσα χρειάζεσαι! Μάθε περισσότερα

ΒΟΧΕΑΤ | Γιατί αξίζει

Απλά μαθηματικά

Δες γιατί αξίζει. Πάτα ΕΔΩ

BOXEAT | Υπολόγισε το πακέτο σου

Θέλεις βοήθεια;

Δεν γνωρίζεις ποιες είναι οι ανάγκες σου; Πάτησε ΕΔΩ και υπολογίζουμε εμείς για εσένα!

Image Sources

Η δική σου ομάδα

Οι δικοί σου διαιτολόγος, personal trainer και chef κλεισμένοι σε ένα 'κουτί'. Μάθε περισσότερα ΕΔΩ

Demo Package

Το δικό σου πρόγραμμα

Στην BOXEAT δημιουργούμε τη δική σου δίαιτα στις θερμίδες που χρειάζεσαι! Δες τα πακέτα μας ΕΔΩ

Support & Documentation

Γυμνάσου από το χώρο σου

Επειδή η διατροφή με την άσκηση πάνε μαζί, σου προσφέρουμε ΔΩΡΕΑΝ το BOXFIT. Μάθε περισσότερα

Τέρμα οι δικαιολογίες

Η Υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή τώρα σε ΄κουτί’

 

Είπαν για εμάς

Είπαν για εμάς

  • Νικηφόρος

    Νικηφόρος - Τραγουδιστής

    H Boxeat μαγειρεύει για μένα!


    ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

  • Αλεξάνδρα Κουτρομάνου - Model, TV Persona

    Αλεξάνδρα Κουτρομάνου - Model, TV Persona

    Η εμμονή μου με τη Boxeat!


    ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

  • Jarek Popiela

    Jarek Popiela - Ποδοσφαιριστής

    Μεσογειακή διατροφή στην πόρτα μου από τη Boxeat!


    ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

  • Φίλιππος Παπαχριστόπουλος - Πρωταθλητής Tennis

    Φίλιππος Παπαχριστόπουλος - Πρωταθλητής Tennis

    Η Boxeat ταίριαξε γάντι στον τρόπο ζωής μου!


    ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

  • Έλλη Ντεντιδάκη - Δικηγόρος

    Έλλη Ντεντιδάκη - Δικηγόρος

    Βρήκα τη λύση για μια σωστή διατροφή χωρίς στερήσεις με τη Boxeat!


    ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

  • Ελευθερία Μπουδαλάκη - Γιατρός

    Ελευθερία Μπουδαλάκη - Γιατρός

    Η καθημερινότητά μου είναι έντονη και οι απαιτήσεις πολλές!


    ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ